Loděnice Křešice

Removu.cz Loděnice Křešice Image
AUTOR
Břetislav Žádník
NÁZEV SOUBORU
Loděnice Křešice.pdf
VELIKOST SOUBORU
2,48 MB

POPIS

Hledáte knihu Loděnice Křešice? Skvělé, máme tu knihu. Bylo napsáno 2015 a autorem je Břetislav Žádník? Přečtěte si knihy online na našem webu removu.cz

Vznik a vývoj loděnice v KřešicíchStavba lodí v oblasti Děčína má bohatou tradici. Sledujeme-li Labe v úseku mezi Přerovem a Děčínem, pak napočítáme 14 loděnic, které vznikly vesměs ve druhé polovině 19. století. Z toho jen v Boleticích byly tři loděnice: V té době se loděnice zabývaly stavbou dřevěných nákladních lodí, určených hlavně pro trh v Německu. byly to tzv. cíly a vlečné čluny délky cca 40 m. Berlínští podnikatelé kupovali náklad uhlí, popřípadě ovoce nebo obilí i s lodí. Lodě pak byly prodány malým loďařským podnikům, nebo byly využity jako stavební materiál při výstavbě Berlína. Ročně splouvalo do Německa asi 400 cíl. Z nich pouhá čtvrtina se vracela do Čech. V létech před první světovou válkou poptávka po českých lodích značně poklesla a trhové cíly se přestaly používat. To mělo za následek zánik některých malých loděnic. Naopak labské čluny, které byly určeny výhradně pro plavbu na Labi, zaznamenaly na rozdíl od kanálových člunů a trhových cíl značný vývoj. Jejich velikost se zvětšovala, stavebním materiálem bylo nejen dřevo, ale i železo. Boletický kronikář Emil Hikl zaznamenal: „Loděnice Julia JAHNA byla v roce 1911 zavřena, protože dřevěné lodě nestačily na konkurenci ocelových.“ Ani ostatní loděnice nebyly schopny se stávajícím vybavením přejít na stavbu ocelových lodí a tak postupně zanikly. Každé kulaté výročí je příležitostí k poohlédnutí se na počátky vzniku daného podniku, jeho vývoj a k připomenutí si nejen dosažených úspěchů, ale i chyb, které se v průběhu uplynulých let vyskytly. Loděnici J. Waltera padesáté výročí vzniku prezentovala tablem s fotografiema svých zaměstnanců a fotografií loděnice. Pracovníci loděnice Křešice ve spolupráci s Okresním muzeem v Děčíně uspořádali v jídelně loděnice ke stotřicátému výročí závodu velmi zdařilou výstavku. Stopadesáté výročí vzniku křešické loděnic autora inspirovalo k napsání tohoto příspěvku. V některých odstavcích zabíhal do podrobností. Je tomu tak např. při popisu práce nýtařů, tedy u profese, která v dnešní době z loděnice prakticky zcela vymizela. Publikací vzdává hold všem pracovníkům, kteří se o vybudování křešické loděnice zasloužili. Dále všem technikům a řemeslníkům za stavbu lodí a technických zařízení, která se v provozu velmi osvědčila a přispěli tak k šíření dobré pověsti této loděnice a to nejen doma, ale i v zahraničí.
INFORMACE

Loděnice Křešice - Břetislav Žádník | Knihy Dobrovský

Úvodní stránka > fotogalerie z exkurzí > LODĚNICE Křešice. prosinec 2013 - spoštíme největší loď vyrobenou v ČR. fotografie také na : zdfor.rajce.idnes.cz . Menu. S2 S3 S4 L4 fotogalerie z exkurzí LODĚNICE Křešice ŠKODA Auto Mladá Boleslav ...

Loděnice Křešice - Břetislav Žádník | Knihy Dobrovský

Autobusové nádraží - Hlavní nádraží - Tyršův most - Tyršova - Masarykovo náměstí - Myslbekova - Zámecký rybník - Žerotínova - ČSPL, učiliště - Fruta - Loděnice - Křešice, škola - Boletice, škola - Kamenná - Boletice, hřbitov - Lesní mlýn - Lesná - Velká Veleň PDF: 209: AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ- NEBOČADY

SOUVISEJÍCÍ KNIHY